Instondo Academy
Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Winkelmand (0)
Ondersteuning aan professionals werkzaam in het onderwijs
  • Leerling
    Leren
    Gedrag
    Het jonge kind
    Intelligentie
    Toon alles
  • Ouder
    Ouderbetrokkenheid
    Communicatie
    Toon alles
  • Team
    Samenwerking en coaching
    Communicatie
    Onderwijskundige ontwikkeling
    Persoonlijke ontwikkeling
    Toon alles
  • Nieuw
  • TIBtools reeks
  • Downloads
  • Klantenservice
    • Contact
    • Bestelinformatie
    • Auteursinformatie
    • Algemene voorwaarden
    • Disclaimer
Home

De 10 principes van de intern begeleider

Een verdieping op De Toekomst van de Intern Begeleider

De 10 principes van de intern begeleider
ISBN 9789463173360 | 158 pagina's | Hardback | 1 2022
€ 37,50
Bestellen

Tijdelijk niet leverbaar, nieuwe druk verwacht: november 2024

Scholen zoeken nog steeds naar de ideale positie van de intern begeleider. Al 10 jaar lang en dat is een goede gewoonte. Dat denken over de beste plek voor de IB’er moet namelijk samen op gaan met het denken over de ontwikkeling van de school. Doordat het onderwijs zich blijft ontwikkelen, zal ook de intern begeleider blijven meebewegen. Het is een mooi fenomeen: zonder dat er wet of regelgeving aan te pas komt. Geen reuzenstappen, geen kanteling, maar geleidelijk en aanhoudend. Het zijn vaak aantrekkelijke ontwikkelingen, die mogelijk zijn geworden door een aantal condities: - de intern begeleider staat als zodanig op de scholen niet meer ter discussie - de afstemming tussen IB’er en schoolleider is verbeterd, de strijd geluwd over wie wat te doen staat: ze zijn meer een tandem geworden - het algemeen kwaliteitsbesef in de scholen is gegroeid alsook de notie dat daar een permanente opgave aan verbonden is, want de school is nooit af. Volop redenen om De toekomst van de intern begeleider uit 2017 te herpakken. Niet door het louter redactioneel te herzien, al komt wel een aantal bekende thema’s weer aan de orde, maar er wordt vooral voortgebouwd op de ontwikkeling van de intern begeleider in de afgelopen 5 jaar en vandaaruit verder gekeken. Centraal staat een tiental principes die het handelen van de IB’er kunnen schragen en sturen.

 

Drs. Luc F. Greven was o.a. directeur van het Seminarium voor Orthopedagogiek (Hogeschool Utrecht), leraar en schoolleider in het (voortgezet) speciaal onderwijs, hogeschooldocent en wethouder met onderwijs in zijn portefeuille. Hij schreef eerder over schoolleiderschap, interne begeleiding, kantelende scholen en over de school als lerende organisatie.


Copyright © 2025 INSTONDO B.V.