Instondo Academy
Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Winkelmand (0)
Ondersteuning aan professionals werkzaam in het onderwijs
  • Leerling
    Leren
    Gedrag
    Het jonge kind
    Intelligentie
    Toon alles
  • Ouder
    Ouderbetrokkenheid
    Communicatie
    Toon alles
  • Team
    Samenwerking en coaching
    Communicatie
    Onderwijskundige ontwikkeling
    Persoonlijke ontwikkeling
    Toon alles
  • Nieuw
  • TIBtools reeks
  • Downloads
  • Klantenservice
    • Contact
    • Bestelinformatie
    • Auteursinformatie
    • Algemene voorwaarden
    • Disclaimer
Home

Benut het leerpotentieel van álle leerlingen

Over het effect van hoge verwachtingen in het onderwijs

Benut het leerpotentieel van álle leerlingen
ISBN 9789463173582 | 176 pagina's | Paperback | 1 2023
€ 29,95
Bestellen

Genomineerd voor Onderwijsboek van het Jaar 2023

 

Te veel leerlingen blijven achter op school, doordat hun leerpotentieel niet (volledig) wordt benut. Deze verspilling van talent en intelligentie kunnen we tegengaan. Onderwijsdeskundigen zeggen het allang: leerlingen benutten hun leerpotentieel wanneer leraren en ouders hoge positieve verwachtingen van hen hebben. Daarnaast zorgt dit voor een positief effect op hun welbevinden, motivatie en op diverse gedragsaspecten. Hoe ziet onderwijs dat gegeven wordt vanuit hoge verwachtingen eruit in de praktijk? Hoe vormen leraren (hoge en lage) verwachtingen van leerlingen? En welke pedagogische en didactische handelingen leiden tot de benutting van het volledige leerpotentieel van alle leerlingen? In dit boek worden de lezers aan de hand van voorbeelden uit de onderwijspraktijk en wetenschappelijk onderzoek (evidence-informed) inzichten geboden. Iedereen in het onderwijs kan hiermee praktisch aan de slag. Dit boek daagt uit tot ander leerkrachtgedrag (wijze van doen). Maar ook tot het kritisch kijken naar hoe verwachtingen worden gevormd en hoe je die kunt bijstellen (wijze van denken/mindset). Zo leer je hoe je alle leerlingen kunt helpen hun volledige leerpotentieel te benutten. Daarnaast schenken we aandacht aan hoe ouders onderwijsondersteunend gedrag bij hun kind kunnen inzetten vanuit hoge positieve verwachtingen.

 

Redwane Bouttaouane is programmaleider en onderwijstrainer bij Het Leerinstituut.
Daarnaast is hij werkzaam als docent bij Fontys binnen de Master Educational
Needs-opleiding, waar hij de vakken Neuropsychologie en Waarderen van verschillen  doceert. Eerder was hij leerkracht en gedragsspecialist in het basisonderwijs. Hij heeft de opleidingen Onderwijswetenschappen, Master Educational Needs en de Pabo doorlopen. De afgelopen jaren heeft hij meer dan 800 lesbezoeken afgelegd in het po, vo en mbo. Hiervan heeft een groot gedeelte van de lesbezoeken de focus gehad op hoe leraren onderwijs verzorgen vanuit hoge en lage verwachtingen met als doel om het leerpotentieel van álle leerlingen beter te benutten.

 

Recensie wij-leren.nl (Machiel Karels)

Het boek "Benut het leerpotentieel van alle leerlingen" slaat een brug tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Op een heldere en goed onderbouwde manier wordt de onderliggende onderwijskundige theorie uitgelegd. Daarnaast wordt meteen de toepassing gemaakt naar de praktijk in het klaslokaal. De praktijkvoorbeelden illustreren deze praktische suggesties.

 

Er wordt voor de wetenschappelijke onderbouwing door de auteur gebruik gemaakt van actuele onderwijskundige inzichten en eigentijdse literatuur. Ook worden er allerlei actuele ontwikkelingen in de aanpak geintegreerd, zoals formatief evalueren, zelfregulatie, directe instructie/EDI, PLG's en leren zichtbaar maken. Ook worden er verwijzingen naar recente aanwijzingen vanuit de onderwijsinspectie in de tekst verweven.

 

De geintegreerde benadering en uitwerking van al deze theorie en de vertaling naar de praktijk, maakt dat het boek waardevol is voor onderwijsmensen op allerlei niveaus van expertise en ervaring.De auteur heeft duidelijk aandacht voor het belang van een professionele leercultuur en de rol van de schoolleider hierin. Daar wordt - terecht - een speciaal hoofdstuk aan gewijd.

 

Het boek is ruimschoots voorzien van helder vormgegeven schema's, overzichten, tabellen en lijstjes met reflectieve vragen. Dit helpt de lezer om de inhoud vlot tot zich te nemen.

Van harte aanbevolen voor een ieder in het onderwijs die recht wil doen aan het leerpotentieel van alle leerlingen!


Copyright © 2025 INSTONDO B.V.